اتاق فکر مردان

اتاق فکر مردان در برابر فتنه زنان

بسم الله الرحمن الرحیم

مطالعات مردان

اتاق فکر مردان در برابر فتنه زنان

اتاق فکر مردان

حضرت محمد رسول الله(ص):
* ما ترک بعدی فتنه أضرّ على الرّجال من النّساء.
پس از من براى مردان فتنه اى زیان انگیزتر از زنان نخواهد بود.
حدیث 2572 نهج الفصاحه

آخرین مطالب

بروز خشونت در جامعه از مصادیق بارز و روشن بی‌اخلاقی و عدم امنیت جسمی و روانی مردم آن جامعه است. در این گزارش برآنیم تا توصیفی از وضعیت خشونت در کشور ارائه کنیم.

۱٫ هرگاه سخن از خشونت به میان می‌آید معمولاً چهره کودکی معصوم یا زنی در حال گریه یا مورد ضرب و شتم واقع شدن یا نزاع خیابانی مردان به ذهن متصور می‌شود. در حالی که مردان نیز موجب آزار و اذیت زنان قرار می‌گیرند. بارز‌ترین نمونه و مصداق خشونت زنان علیه مردان، قتل شوهر توسط زن و همدستانش به دلایلی همچون خیانت به همسر است که آمار اینگونه خشونت‌ها نیز در حال افزایش است. رئیس انستیتوی روانپزشکی تهران با بیان اینکه خشونت‌های منجر به قتل در میان مردان بسیار بیشتر از زنان است، می‌گوید: در بررسی‌ها و تحقیقات انجام شده ۸۰ تا ۹۰ درصد آقایان قربانی خشونت زنان و خیانت می‌شوند. (۱)

خشونت زنان علیه مردان، دعوا، زن سالاری، درگیری

۲٫ امیرحسین جلالی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی نیز در کارگاه آموزشی اورژانس‌های درمانی و کار با قربانیان همسر آزاری که همزمان با روز جهانی امحاء خشونت علیه زنان از سوی سازمان دفاع از قربانیان خشونت برگزار شد، چنین می‌گوید: خشونت‌های فیزیکی در ایران بیشتر شامل کودکان و زنان می‌شود و مرد‌ها بیشتر قربانی خشونت‌های روانی می‌شوند، به این معنی که زن مثلاً به آن‌ها اجازه رفت و آمد با خانواده‌اش را نمی‌دهد. (۲) مریم رسولیان، روانپزشک و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در همین کارگاه آموزشی تصریح می‌کند: تحقیقات نشان می‌دهد خشونت فیزیکی زنان نسبت به مردان بیشتر بوده اما از دیگر سو خشونت روانی مردان با توجه به محدودیت‌های اعمال شده از سوی زنان بیشتر است. (۳)

۳٫ ندا دیلمی، نماینده انجمن مطالعات خانواده در ایران در جنوب شرق آسیا با بیان اینکه خشونت زنان علیه مردان در خانه در دنیا از جمله ایران در حال افزایش است، بیان می‌کند: اگرچه مهریه حق زنان است، اما شیوه مطالبه آن بویژه در آغاز زندگی مشترک نمادی از خشونت زنان علیه مردان است. همچنین آمار در زمینه خشونت جنسی نشان‌دهنده انجام ندادن وظایف زنانگی برخی زنان است. این مورد نیز از مصادیق خشونت زن علیه مرد است که البته عکس این موارد نیز وجود دارد. (۴)

وی با بیان اینکه همچنان خشونت خانگی مرد علیه زن در دنیا شیوع بیشتری دارد، با تأکید بر اینکه در این شرایط همه نظام‌های اجتماعی، قانونی و آموزشی جوامع مختلف، باید به ضرورت نیاز بیشتر مردان به آموزش توجه بیشتری کنند، با اشاره به اینکه در ایران شاهد فاصله‌ آموزشی بین زنان و مردان هستیم و زنان آموزش بیشتری نسبت به مردان می‌بینند، می‌افزاید: متأسفانه زنان با حقوق خود آشنا می‌شوند و نه وظایف‌شان. این در حالی است که حقوق زنان را باید به مردان آموزش داد نه به خود آنان، چرا که در این شرایط زن مدعی می‌شود بدون آنکه از تکالیف خود آگاهی داشته باشد. مثلاً وقتی یک مرد به علت فشار اقتصادی و مشکلات مالی وارد منزل می‌شود، زن هم مهارت‌های لازم برای آرام کردن همسر را ندارد و این امر زمینه بروز خشونت خانگی را فراهم می‌کند. (۵)

پاورقی ها
۱- خبرگزاری مهر، منتشر شده در تاریخ ۴ آذر ۹۲.
۲- همان.
۳- همان.
۴- در گفتگو با ایسنا، منتشر شده در تاریخ ۱۸ دی ۹۲.
۵- همان.
۱۲- خبر آن لاین به نقل از شرق، منتشر شده در تاریخ ۲۱ اسفند ۹۰.
منبع: هفته نامه صدای آشنا استان کردستان

  • ۹۴/۰۹/۰۲
  • من پرس فارسی

خشونت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی