اتاق فکر مردان

اتاق فکر مردان در برابر فتنه زنان

بسم الله الرحمن الرحیم

مطالعات مردان

اتاق فکر مردان در برابر فتنه زنان

اتاق فکر مردان

حضرت محمد رسول الله(ص):
* ما ترک بعدی فتنه أضرّ على الرّجال من النّساء.
پس از من براى مردان فتنه اى زیان انگیزتر از زنان نخواهد بود.
حدیث 2572 نهج الفصاحه

آخرین مطالب
Imageپاسخ به یک شبهه؛ آیا فقط مردان باید به زنان نامحرم نگاه نکنند و زنان برای رعایت حجاب آزاد بوده و الزامی ندارند؟

⛔️برخی از زنان و دخترانی که به دنبال آزادی حجاب و پوشش در جامعه هستند، این ادعا را مطرح می کنند که زنان در رعایت حجاب، اجباری ندارند و قرآن نیز آنان را به رعایت حجاب ملزم نکرده، بلکه مردان را به «غض بصر» یعنی نگاه را به پایین انداختن در موقع برخورد با زنان بی حجاب و نگاه نکردن به آنان امر کرده است و زنان در خصوص رعایت و یا عدم حفظ پوشش و حجاب آزاد هستند.

🔻در پاسخ به این شبهه ،باید به آیه 30 سوره نور مراجعه نماییم. این آیه یکی از صریح ترین آیاتی است که در مورد الزامی بودن رعایت حجاب نازل شده و همچنین نوع و میزان حجاب را نیز به صراحت بیان میدارد.

🔹اگر چه این آیه در ابتدا، مورد خطاب خود را مردان قرار داده و قبل از آنکه زنان را امر به حجاب نماید، به مردان دستور می دهد که نگاه خود را کنترل نموده و فرو بی اندازند و «غض بصر» نمایند: «قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یحْفَظوا فُرُوجَهُمْ ذَلِک أَزْکی لَهُم إِنَّ اللَّهَ خَبِیرُ بِمَایَصنَعُونَ(۳۰) «به مردان مؤمن بگو چشمان خود را فرو بندند عورت های خود را حفظ کنند، این برای آن ها پاکیزه تر است. همانا خداوند از آنچه انجام می دهند آگاه است.»
اما بلافاصله در آیه بعد یعنی آیه ۳۱ ، زنان را مورد خطاب قرار داده و می فرماید که نگاه های خود را فرو بیندازید و حجاب خود را حفظ کنید: «وَ قُل لِّلْمُؤْمِنتِ یَغْضُضنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یحْفَظنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا مَا ظهَرَ مِنْهَا وَ لْیَضرِبْنَ بخُمُرِهِنَّ عَلی جُیُوبهِنَّ وَ…و به زنان با ایمان بگو که چشمان خود را (از نگاه حرام) فرو بندند و عورت های خود را حفظ کنند و زینت خود را آشکار نسازند جز آنچه خود پیداست، و باید روسری های خود را بر روی گریبان‌ها بزنند، و …»

🔻از متن و نص این دو آیه سوره نور به صراحت مشخص میشود که اگرچه خداوند مردان را ابتدا مورد خطاب قرار داده و به آنان امر می کند که نگاه خود را حفظ کنند، اما این مطلب به این معنا نیست که زنان به رعایت حجاب امر نمیشوند و الزامی برای آنان ندارد و آزادند که هر جور خواستند رفتار نموده و با هر نوع پوششی در جامعه ظاهر شوند، بلکه در آیه بعد بلافاصله زنان را نیز امر به پوشش و کنترل نگاه کرده است. این دو خطاب آیه به این معناست که حفظ نگاه و پاکدامنی برای هم زنان و مردان واجب والزامی است و این امر در حقیقت زمانی ممکن است که زنان حجاب داشته باشند و عفت و حیا را رعایت نمایند و در حقیقت جامعه دچار بی بند و باری و آلودگی های جنسی نشده باشد.

Image

✅در واقع مراد این نیست که تنها به مردان بگوید که ای مردان مبادا به زنان بی حجاب نگاه کنید و تنها شما مردان هستید که باید نگاه خود را کنترل کنید، بلکه این دستور زمانی صادر شده است که زنان نیز امر به حجاب شده اند. یعنی مردان از نگاه مفسده انگیز حتی به زنان با حجاب منع شده اند.

❇️علاوه بر اینکه معنای غض بصر، کوتاه کردن نگاه و ادامه دادن آن در هنگام نگاه به نامحرم است و به معنای این نیست که مردان در جامعه چشمان خود را ببندند و راه بروند و زنان نیز آزاد باشند. چرا که اگر این معنا مراد بود باید قرآن با خطابی دال بر این معنا مثل «غمض بصر» مردان را خطاب می کرد. که دراینصورت مردان باید با چشمان بسته در جامعه حضور یابند و زنان نیز هرگونه مطابق میلشان بود رفتار نمایند، معنایی که خلاف صریح قرآن در مورد حفظ عفت و حیا است.   #محسن_کاشانی   #نفوذ_فرهنگی  اندیشکده برهان 

  • ۹۴/۱۱/۲۸
  • من پرس فارسی

حجاب و عفاف

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی