اتاق فکر مردان

اتاق فکر مردان در برابر فتنه زنان

بسم الله الرحمن الرحیم

مطالعات مردان

اتاق فکر مردان در برابر فتنه زنان

اتاق فکر مردان

حضرت محمد رسول الله(ص):
* ما ترک بعدی فتنه أضرّ على الرّجال من النّساء.
پس از من براى مردان فتنه اى زیان انگیزتر از زنان نخواهد بود.
حدیث 2572 نهج الفصاحه

آخرین مطالب
 Image دیروز صبح رضا که قرار کاری مهمی داشت، می خواست از خانه خارج شود که همسرش رویا به او گفت بهتر است همان کت و شلواری را که برایش آماده کرده بپوشد، چون الان زمستان است و هوا سرد، و جنس این کت و شلوار مناسب نیست… . رضا بر خلاف همیشه نگاهی به رویا انداخت و بدون خداحافظی با همان لباس بیرون رفت. رویا که از کار او تعجب کرده بود ، به سر کار رفت. وسط روز به رضا تلفن کرد تا یادآوری کند که داروهایش را سر وقت بخورد. شب که رضا به خانه آمد، رویا برایش چای آورد. رضا گفت که چای میل ندارد، کمی بعد رویا یک لیوان آب پرتقال تازه برای همسرش آورد، رضا گفت که نمی خورد. رویا که تعجب کرده بود از همسرش پرسید که موضوع چیست؟ رضا که چهره اش برافروخته بود با صدای بلند شروع کرد: موضوع چیه؟ موضوع اینه که می خوام نفس بکشم، اجازه هست خانم معلم؟ راستی اینطوری که من نفس می کشم خوبه یا نه؟ نظرت چیه؟ موضوع اینه که خسته شدم، از اینکه ۱۰ سال همه چیزو به من یاد آوری کردی،از اینکه ۱۰ سال خواستی به جای من فکر کنی، ۱۰ سال خواستی همه کارامو انجام بدی، از اینکه ۱۰ سال از من ایراد گرفتی، ۱۰ سال سر من غر زدی، خسته شدم از اینکه ۱۰ سال مثل یه بچه کوچولو با من رفتار کردی. فکر کردی این طوری داری به من لطف می کنی؟ عزیزم من اگر مادر می خواستم که ازدواج نمی کردم، با مادرم زندگی می کردم و مطمئن باش که اون وظایف مادری شو خیلی بهتر از تو انجام می داد. دیگه از دست تو و کارات خسته شدم، دیگه به عنوان یه همسر برای من هیچ جذابیتی نداری… .

زنان به طور ذاتی مراقبت کننده هستند و بنابراین گاهی با همسرانشان نیز مانند کودکان رفتار می کنند. احتمال وقوع چنین رفتاری هنگامی بیشتر می شود که آنها در دوران کودکی خود دیده باشند مادرانشان این طور با پدرانشان رفتار می کنند. در این صورت دختر بچه فکر می کند برای اینکه علاقه اش را به همسرش نشان دهد، باید کارهایی را که مادرش انجام می داد، تکرار کند. بیشتر مردان نیز در آغاز از اینکه همرانشان برایشان مادری کنند استقبال می کنند، چون مجبورنیستند وسایلشان را جمع کنند، قرارهای مهم را به خاطر بسپارند و در مجموع مسئولیتی را به عهده بگیرند، اما با این وصف به کار گیری این شیوه در بلند مدت باعث به وجود آمدن مشکلات زناشویی می شود که از مهمترین آنها می توان به این موارد اشاره کرد:

احساس رنجش شوهر از زن به خاطر اهمیت ندادن به استقلال وی و طغیان علیه این وضعیت
پایین آمدن حس ارزشمندی و اعتماد به نفس همسر
کاهش جذابیت جنسی زن برای شوهر ، زیرا رفتارهای همسرش او را به یاد مادرش می اندازد

نشانه های مادری کردن برای همسر 
مادری کردن برای همسر شکل های مختلفی دارد، اما در کل به عنوان رفتار کردن با همسر مانند یک پسر بچه به جای یک مرد بالغ است. این همسران کارهایی را برای شوهرانشان انجام می دهند، که در حالت عادی خود آنها باید انجام دهند. برای اینکه بتوانید این عادت نامطلوب را ترک کنید، ابتدا باید نشانه های آن را بشناسید. از مهمترین نشانه های مادری کردن می توان به رفتارهای زیر اشاره کرد:
جمع کردن لباس های چرک همسرتان
آماده کردن لباس های وی هر روز صبح
مرتب کردن مکرر کمدهای او
یادآوری مکرر دربارۀ قرارها ملاقات، پرداخت قبوض، قسط بانک و…
سرزنش کردن و غر زدن به وی به خاطر نپوشیدن لباس گرم یا کثیف کردن آشپزخانه
بر عهده گرفتن اکثر مسئولیت ها به دلیل اینکه تصور می کنید همسرتان از پس آنها برنمی آید
تصحیح اشتباهات همسرتان در جمع ، هنگامی که او صحبت می کند
پیدا کردن وسایلی که او اغلب گم می کند
مرور برنامه های روزانه، هر روز صبح
عادت همسرتان به اینکه گاهی اوقات شما را ((مامان)) صدا کند
قشقرق راه انداختن همسرتان، اگر اوضاع بر وفق مرادش نباشد
جر و بحث کردن زیاد همسرتان با فرزندان
گله و شکایت زیاد همسرتان
ترجیح دادن همیشگی بازی های کامپیوتری به شما توسط همسرتان

راهکارهایی جهت رفع عادت نامطلوب مادری کردن
اگر شما تعدادی از رفتارهای ذکر شده در بالا را دارید، بهتر است هرچه زودتر دست به کار شوید و با تغییر دادن رفتارتان خودتان را از عواقب ناخوشایند آن در امان نگه دارید.

۱٫ تصورتان را از یک زن ایده آل اصلاح کنید.
همسر نمونه کسی نیست که تمام مسئولیت های زندگی را به دوش بگیرد، همه کارهای شخصی همسرش را انجام دهد، همه کارهای او را اصلاح کند و حتی به جای او فکر کند. همسر ایده آل زنی است که وظایف همسری اش را انجام دهد، اینکه شما همه کارهای شوهرتان را به او یادآوری کنید، نه نشان دهنده این است که همسر بسیار خوبی هستید و نه موجب ازدیاد علاقه همسرتان به شما می شود. زن نمونه کسی است، که فقط همسر شوهرش است، نه مادر او.

۲٫ در رفتار خود بازنگری کنید.
به مدت یک هفته رفتار خود با همسرتان را زیر نظر بگیرید. دقت کنید و ببینید که کدام یک از رفتارهای ذکر شده در قسمت قبل را بیشتر انجام می دهید. اگر تعداد رفتارهای مادرانه تان زیاد است، یک یا دو تا از آنها را که بیشتر انجام می دهید، انتخاب کرده و روی تغییر آنها تمرکز کنید.

۳٫ سرزنش نکنید و غر نزنید  
همسر شما یک فرد بالغ است، بهتر است مسئولیت کارهایش را به خودش بسپارید، یک مرد ۳۰ ساله که از هوش متوسط برخوردار است، حتماً می داند که در هوای سرد باید لباس گرم بپوشد و بالعکس. اگر هم همسرتان یک بار لباس مناسب نپوشد، تنها اتفاق بدی که ممکن است رخ دهد این است که مریض شود، اما در عوض از این به بعد بیشتر به طرز لباس پوشیدنش دقت خواهد کرد.

۴٫ تا ۱۰ بشمارید 
از آنجایی که احتمالاً شما مدت زیادی برای همسرتان مادری کرده اید، اینکه بتوانید ساکت بمانید و اشتباهات او را تصحیح نکنید، ممکن است در آغاز مشکل باشد. به همین خاطر می توانید از روش شمردن استفاده کنید، دفعۀ بعد که خواستید اشتباه همسرتان را در جمع اصلاح کنید، اول با خود تا ۱۰ بشمارید و بعد حرفتان را بزنید. به احتمال زیاد بعد از گذشتن ۱۰ ثانیه شما می توانید خودتان را کنترل کنید و چیزی نمی گویید.

۵٫ به همسرتان احترام بگذارید و به وی مسئولیت دهید
رفتار مادرانۀ شما باعث پایین آمده اعتماد به نفس همسرتان می شود. محسنات او را به خصوص در جمع مطرح کنید. درباره تقسیم مسئولیت ها با وی صحبت کنید و کارهایی را به وی بسپارید، البته اینکه یک باره مسئولیت های زیادی را به همسرتان بسپارید، موجب می شود که وی نتواند از عهدۀ آنها بر آید و بنابراین احساس ضعف و ناتوانی کند خوب است ابتدا یک یا دو مسئولیت را به او واگذار کنید و به تدریج آنها را افزایش دهید.

۶٫ فهرستی از کارها و قرارهای مهم تهیه کنید  
شاید این کار به نظرتان بچه گانه بیاید، اما این طور نیست. با توجه به سرعت زندگی در عصر حاضر و مشغلۀ فکری زیاد طبیعی است که ما گاهی اوقات بعضی چیزها را فراموش کنیم. از آنجایی که همسر شما تا به حال نیازی نداشته مطلبی را به خاطر بسپارد (چون شما این کار را به جای وی انجام می دادید) احتمالاً در به خاطر سپردن بسیاری از تاریخ ها و قرارهای مهم دچار دردسر خواهد شد. با کمک همسرتان فهرستی از این وقایع و تاریخ ها تهیهکرده و آن را در محلی که قابل دید باشد، نصب کنید ،سعی کنید گاهی اوقت زمانی که همسرتان حضور دارد به این فهرست نگاهی بیندازید. در ضمن در حال حاضر امکان اینکه همسرتان تاریخ های مهم را به حافظه تلفن همراه بسپارد، تا یک روز قبل از آن به او یادآوری شود، وجود دارد.

۷٫ از دیگران کمک بگیرید
از آنجایی که شما به مادری کردن عادت کرده اید، ممکن است به طور ناخودآگاه این رفتار را انجام دهید، می توانید در این مورد با فرزندانتان صحبت کرده و از آنها بخواهید هر وقت که شما این کار را انجام دادید به شما تذکر دهند. اگر دوست ندارید همسرتان از این قضیه آگاه شود ، می توانید بین خود و فرزندتان رمزی بگذارید، این کار احتمال همکاری فرزندتان را نیز افزایش خواهد داد.

۸٫ به فعالیت مورد علاقه تان بپردازید 
اگر همیشه دوست داشتید که نقاشی را به صورت حرفه ای دنبال کنید و هیچ موقع وقت نداشتید، الان بهترین فرصت است. این کار چند نتیجه دارد.اولاً موجب بالا رفتن عزت نفس شما می شود، دوماً همسر و فرزندانتان یاد می گیرند که به خوسته های شما نیز اهمیت دهند و احترام بگذارند و سوماً زمان کمتری برای انجام کارهای همسرتان در اختیار دارید.

۹٫ انتظار عدم همکاری از جانب همسرتان را داشته باشید
همانطور که پیشتر ذکر شد، مادری کردن برای مردان دارای مزایایی نیز هست. همسر شما که عادت کرده همه کارهایش را شما انجام دهید و هیچ مسئولیتی در قبال کارهایش نداشته باشد، احتمالاً از تغییر رفتار شما ناراحت شده و در برابر ان مقاومت خواهد کرد. مثلاً ممکن است عمداً با لباس های نامرتب سر کار برود تا از این طریق شما را مجبور کند تا هر روز صبح لباس هایش را آماده کنید. موفقیت در این مرحله به صبر و تحمل شما بستگی دارد.

۱۰٫ واقع بین باشید
توقع نداشته باشید، هنگامی که تصمیم به این کار گرفتید، بتوانید در طول یک یا دو روز همۀ رفتارهای نامطلوبتان را کنار بگذارید. مادری کردن برای همسر فرایندی است که در طول زمان شکل می گیرد، بنابراین برای از بین بردن آن نیز زمان لازم است.

  • ۹۴/۱۱/۱۲
  • من پرس فارسی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی