اتاق فکر مردان

اتاق فکر مردان در برابر فتنه زنان

بسم الله الرحمن الرحیم

مطالعات مردان

اتاق فکر مردان در برابر فتنه زنان

اتاق فکر مردان

حضرت محمد رسول الله(ص):
* ما ترک بعدی فتنه أضرّ على الرّجال من النّساء.
پس از من براى مردان فتنه اى زیان انگیزتر از زنان نخواهد بود.
حدیث 2572 نهج الفصاحه

آخرین مطالب
 Imageسالهاست که در بخش آموزش عالی کشور شاهد حضور پررنگ زنان هستیم. همواره اکثریت یافتن زنان بر مردان در دانشگاه ها و فارغ التحصیلان آن ها، بهانه ای برای افتخار مسئولین کشور در راستای حمایت از حقوق زن بوده است.
موج ورود زنان فارغ التحصیل به جامعه آقدر قوی بوده است که هم اکنون یکی از دغدغه های دولت، ایجاد اشتغال صرفاً برای دختران فارغ التحصیل است به طوری که یکی از اولویت های وزارت کار ایجاد شغل برای دختران بیکار فارغ التحصیل قرار گرفته است.
به هرحال موج عظیم دختران فارغ التحصیل به بازار کار رسید و امروزه شاهد آن هستیم که بسیاری از اداره جات استخدام دختران را بیش از استخدام پسران انجام می دهند.
زمانی که علت این امر را از برخی کارفامایان می پرسیم در پاسخ به چند موضوع اشاره میکنند:

۱٫ زنان حقوق و دستمزد کمتری می خواهند
این بدان خاطر است که دختران ایرانی در خانه هیچ گونه مسئولیت مالی ندارند. درحالی که مردان همواره باید به اندازه هزینه های دو نفر یا بیشتر حقوق بگیرند. در مقابل در دنیای غرب که زنان هم در زندگی مانند مردان مسئولیت مالی دارند و پوشش های بیمه ای و حمایت های خانواده و دولت برای زنان بیش از مردان نیست، این موضوع کمتر وجود دارد.

۲٫ زنان در بازاریابی فروش (نه استراتژی فروش) موفق تر هستند
علت این امر را نیز جذابیت بیشتر زنان عنوان نموده اند. می گویند زنان جذابیت خاصی دارند و بسیاری از مشتریان به طمع ارتباط بیشتر با آن ها مجبور به خرید از ما می شوند. ضمناً زنان چهره ای معصومانه و قابل اعتماد دارند و تعریف آنها از کالا یا خدمات ما با احتمال بیشتری مورد پذیرش مشتری قرار می گیرد. به همین دلیل بازاریابان یا پذیرش گران را معمولاً از زنان انتخاب می کنیم. این مدیران می گویند استراتژی فروش را معمولاً به مردان می سپاریم چون مردان مسائل تحلیلی را بهتر انجام می دهند.

۳٫ زنان بسیار قابل کنترل هستند
این دسته از مدیران که نمیدانیم چند درصد آن ها را تشکیل می دهند معتقدند خیلی راحت می توان با یک دختر روابطی خارج از حیطه کاری ایجاد کرد و در نتیجه اگر در قسمتی مهم و محرمانه در شرکت مشغول کار شوند می توانیم روابط آنان خارج از ساعات کاری را حتی با شرکت های رقیب زیر نظر داشته باشیم. روابط خارج از کار برای این است.

۴٫ زنان کمتر مرخصی می خواهند 
درست است که مرخصی زایمان بسیار طولانی است ولی مگر یک زن چند بار در طول خدمت خود مرخصی زایمان می گیرد؟ در حالی که اولویت استخدامی دختران مجرد قرار گرفته اند. زنان و دختران به سبب مسئولیت کمتر در امور خانه معمولاً مرخصی های برنامه ریزی شده و کمتری میگیرند، در حالی که مردان از مرخصی های خارج از برنامه و مرخصی های ساعتی ـ به سبب مسئولیت های خود خارج از محیط کار ـ بیشتر استفاده می کنند.

۵٫ زنان تنبیه پذیرترند
این مدیر میگوید: جالب است که در زندگی امروزی زنان به هیچ وجه تندی شوهران خود را نمی پذیرند چه برسد به اخطار و تنبیه! ولی در محیط های کاری این شیوه بسیار مؤثر است و زنان از بیم اخطار یا برخورد تند مدیران، کارها را خیلی خوب انجام می دهند.

۶٫ زنان با شیوه های احساسی نیز قابل مدیریت هستند 
بسیاری از مدیران با اینکه حقوق کمتری به دختران می دهند اما در عین حال با تأکید روی برخی مسائل می توانند ارتباطی قوی میان زن و محیط کاری خود برقرار کنند. آنان از احساسات زنان استفاده کرده و در محیط کاری خصوصیات مثبت غیر شغلی زنان را مورد تحسین و تمجید قرار می دهند. در این صورت زنان با انگیزه قابل تحسین باقی ماندن، در کار خود نیز احساس مسئولیت می کنند. این خصوصیات غیر شغلی عمدتاً عبارتند از مؤدب بودن، چهره زیبا داشتن، خوش پوش و خوش لباس بودن و داشتن صدای جذاب.

در کنار این موج شدید ورود دختران به بازار کار اما آرام آرام آسیب های زیادی نیز بروز کرده است که از مسائل اخلاقی گرفته تا کاهش نرخ رشد جمعیت، آن هم به علت بی انگیزه بودن زنان شاغل برای تولید نسل، مصداق بارز آن است. حالا همان کسانی که به حضور زنان در مشاغل افتخار می کردند به دنبال راه حلی برای خروج از این بحران خود ساخته هستند و برای نجات جامعه طرح هایی مثل مرخصی دو ساله برای زایمان و بازنشستگی تنها با ۲۰ سال سابقه برای زنان را پیشنهاد داده اند.

در هر صورت به نظر می رسد که افتخار به حضور زنان در مشاغل و رشته های تحصیلی مرتبط با مشاغل بیرون از خانه ـ اگرچه میتواند در زمینه تساوی حقوق زن و مرد موجب افتخار قرار بگیرد ولی با توجه به عدم تساوی مسئولیت های مردان و زنان در جامعه ایرانی و همچنین عدم تطابق فرهنگی این پدیده ـ کاری خام و به دور از آینده نگری است.

  • ۹۴/۱۱/۱۲
  • من پرس فارسی

بیکاری

توسعه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی