اتاق فکر مردان

اتاق فکر مردان در برابر فتنه زنان

بسم الله الرحمن الرحیم

مطالعات مردان

اتاق فکر مردان در برابر فتنه زنان

اتاق فکر مردان

حضرت محمد رسول الله(ص):
* ما ترک بعدی فتنه أضرّ على الرّجال من النّساء.
پس از من براى مردان فتنه اى زیان انگیزتر از زنان نخواهد بود.
حدیث 2572 نهج الفصاحه

آخرین مطالب
Imageمقاله ای که میخوانید توسط آقای کنعانی گرد آوری گردیده ، امید است مورد توجه خوانندگان قرار گیرد

بسم الله الرّحمن الرّحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
سال‌هاست که می شنویم “دختر من از برگ گل پاک‌تر است”. سال‌هاست که حلال الله را رها کرده، به حرام او متوسل می‌شویم. وقاحت و جسارت تا حدی که یک به ظاهر مسلمان، علنا در جامعه اسلامی، حکم الله تعالی را با عقل ناقص خود سنجیده، از صدا و سیما تا دانشگاه، از مجلس و شورای نگهبان (همه چیز غیر از اسلام)، بی پروا، می نویسند و می گویند که ” ای عقب مانده‌ها، ای بی فرهنگ‌ها، چند همسری و تعدد زوجات بد است؛ اصلاً ظلم است” و …
با خود می اندیشم که آیا حقیقتاً اسلام یعنی این؟!
اگر تا کنون، مسلمانان به دو فرقه‌ی مسلمان و شیعه تقسیم می‌شدند، من بعد سه فرقه داریم، شیعه، سنی و فمنیسم.
این که یک مسیحی آمریکایی، قرآن را به آتش می‌کشد؛ این که یک کاریکاتوریست، حضرت رسول اکرم (صل الله علیه و آله وسلم) را به باد استهزاء می‌گیرد؛ چه جای ملامت؛ که اینان متصف به جهل هستند. امّا وقتی فمنیسم اسلامی و ایادی آن، حکم صریح قرآن کریم را استهزاء کرده و عاملین آن را عقب مانده و بی فرهنگ و بی تمدن معرفی می کنند متصف به عناد و تکذیب آیات اللهی می‌شود.

اکنون، به یکی از این احکام اللهی می‌پردازیم. “تعدد زوجات یا چند همسری”
آیات و روایات بسیاری در این زمینه وجود دارد؛ از جمله آنها أیات ۳ و ۱۲۹ سوره نساء، آیات ۱ و ۳ و ۵ از سوره تحریم، آیات ۶، ۲۸، ۳۰، ۳۲ و ۵۰ از سوره مبارکه احزاب.
امّا قصد نداریم در مورد این آیات به بحث بنشینیم. هدف این است که بدانیم منکرین این حکم اللهی، طبق قوانین شرع مقدس اسلام، در چه جرگه و گروهی قرار می‌گیرند و رفتار سایر مسلمین با این گروه باید چگونه باشد؟ آیا باید کوفه‌وار سکوت کرد؟ آیا این افراد همان “دختران پاک تر از برگ گل هستند؟”
از آنجا که فمنیسم، ید طولایی در انواع و اقسام استدلال‌های تهی دارد، نظر یکی از مراجع تقلید را در این باره جویا شدیم.

متن استفتاء:
بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض سلام و ادب و خسته نباشید. ۱- آنچان که این سراپا تقصیر، مطلع هستم، اسلام، یعنی تسلیم محض بودن در برابر الله و پیامبر او. آنچنان که قرآن کریم می فرماید: ” یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول…” یعنی ملاک ایمان را اطاعت از فرامین الله و نبی اکرم می داند. نکته مهم این است که این اطاعت باید از روی قلب باشد. نه به صورت ریا، نفاق و یا اجبار. همچنان که فرمود: ” لا اکراه فی الدین” قرآن کریم، تماما دستورات الله است. بنابراین اگر کسی، عمداً و با فهم و شعور، هر کدام از دستورات و آیات قرآن را از روی قلب نه اجبار، قبول نداشته باشد و حتی به زبان نیز بیان کند که مثلا من با فلان مسئله کاملا مخالفم (در حالی که موضع قرآن در این مسئله، کاملا خلاف نظر این شخص است) و حتی دیگران را نیز تشویق به انجام کاری که خلاف نص صریح قرآن است تشویق می کند، چه حکمی دارد؟ به طور مختصر، آیا کسی که قلبا یکی از آیات قرآن را قبول ندارد و این نظر خود را بیان می کند، مسلمان هست یا خیر؟ ۲- می دانیم که در سوره نساء، خداوند به مردان مسلمان با شرط رعایت عدالت، اجازه داده است که همزمان با دو، سه یا چهار زن، به صورت دائمی، ازدواج کند. اگر یک زن مسلمان، ازدواج مجدد و همزمان مرد را امری نکوهیده بداند، با توجه به توضیحات فوق، مسلمان هست یا خیر. معذرت می خواهم سوالم طولانی شد.

پاسخ آیت الله مکارم شیرازی:
کد رهگیری: ۹۳۱۲۲۳۰۲۶۰
بسم الله الرحمن الرحیم
:: با اهداء سلام و تحیت؛
پاسخ:
۱- تحقیق در دین و اعتقاد به یکی از مذاهب، غیر از تظاهر به آن است توضیح این که: بر همه واجب است در اصول دین به اندازه توانایی خود تحقیق کنند، و اگر واقعاً بعد از تحقیق کامل و کمک گرفتن از آگاهان، به آیینی غیر از آیین اسلام معتقد شوند، معذور هستند؛ زیرا وظیفه عقلی و شرعی خود را انجام داده، ولی به خطا رفته ‏اند منتها عقل می‏گوید: «احتیاط را در عمل به واجبات و ترک محرّمات، ترک نکند».امّا کسی که قبلًا مسلمان بوده، و به عللی دین جدید اختیار کرده، اگر تظاهر کند محکوم به احکام مرتد است؛ و احکام مرتد در واقع از جمله احکام سیاسی اسلام، برای جلوگیری از نفوذ دشمنان در محیط اسلام، و اغفال و اغوای مردم است.
۲- کسی که ضروری دین اسلام یعنی چیزی را که همه مسلمانان می‏ دانند (مانند معاد روز قیامت و واجب بودن نماز و روزه و امثال آن) را منکر شود، چنانچه ضروری بودن آن را بداند، کافر است به خاطر اینکه این انکار به انکار خداوند متعال و پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) باز می گردد.
توجه داشته باشید تعدد زوجات وسیله هوسبازی نیست، بلکه مربوط به ضرورتهاست و با شرائط سنگین و در حدود معینی مجاز شمرده شده، و فلسفه روشنی دارد، که اگر مطابق احکام اسلامی صورت پذیرد فواید آن به جامعه زنان باز می گردد.
شرح بیشتر این مطلب را در تفسیر نمونه، جلد سوم، ذیل آیه سوم سوره نساء مطالعه فرمائید.
لینک تصویر پاسخ معظم له: http://yon.ir/MlwT

این موضع اسلام در مورد این گونه افراد بود از دیدگاه یک مرجع تقلید شیعه.
اکنون با هم نظرات برخی از چهره‌های شناخته شده کشورمان را در مورد تعدد زوجات می‌خوانیم.

فائزه هاشمی رفسنجانی:
به گزارش پارسینه، فائره هاشمی رفسنجانی در جدیدترین اظهارنظر خود با حمله شدید به قانون حمایت از خانواده و موازین فقهی مربوطه ادعا کرد: بسیاری از اصولگرایان نه تنها مخالف این دو بند لایحه (اجازه همسر دوم) هستند؛ بلکه برای عدم تصویب آن هم به جدیت تلاش می کنند.
فائزه هاشمی که بعد از حوادث انتخابات دهم ریاست جمهوری سکوت پیشه کرده بود در گفتگو با یک سایت فیلتر شده مربوط به جریان فمینیستی(مدرسه فمینیستی) “تعدد زوجات” را غیر انسانی توصیف کرد و گفت: به نظر نمی رسد این رفتار با نظرات انسانی و یا اصول اسلامی و عدالت، سازگار باشد. آیا مردها تحمل چنین چیزی را در مورد همسران شان دارند؟ پس چه طور میشودانتظار داشت که زنان، بتوانند چنین چیزی را قبول کنند!
لینک سخنان ایشان:
http://www.parsine.com/fa/pages/?cid=19603

شهیندخت مولاوردی:
مولاوردی با بیان این که انتظار ما این است که قانونی که نوشته می‌شود، جمیع جهات را ببیند و راه تفسیر، دوپهلو بودن یا مبهم بودن را ببندد و مشکلی از مشکلات جامعه را برطرف کند اظهار کرد: در جهان اسلام این مسئله مطرح است که چرا مسلمان‌ها بخش اول آیه ۲ سوره نسا را متوجه شدند که مرد می‌تواند ۴ تا زن بگیرد و به آن صورت رسمی، قانونی و حقوقی بخشیدند و بخش بعدی آیه را واقعاً مورد توجه قرار نداده‌اند و برایشان محلی از اعراب ندارد. برای مسلمان‌ها در سوره ۱۲۹ سوره نسا بحث کلمه لن مطرح می‌شود که به معنی هرگز در واقع نفی ابد هست. یعنی هرگز نمی‌توانید میان زنانی که متعدد هستند به عدالت رفتار کنید هرچند که راغب و حریص باشید به عدل و راستی. نهایتآً قرآن در اینجا می‌گوید که اگر سازش و پرهیز کنید همانا خداوند بخشنده و مهربان است و توصیه به پرهیزکاری می‌کند.

http://www.khabaronline.ir/detail/107262/society/family
  • ۹۴/۱۱/۱۱
  • من پرس فارسی

حق تعدد زوجات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی