امروزه هر از چندگاهی بشر مدعی میشود جریانهای جدیدی را با هدف برقراری عدالت در سطوح گوناگون جامعه شناسایی و طراحی کرده است. یکی از این جریانهای جدید که مدعی دفاع از حقوق زنان، بهویژه با ویژگیهای غربی آن است، به نام «فمینیسم» (feminism) چهره نشان داده است. این پدیده در کشور ما نیز مدتی است با نام «فمینیسم اسلامی» مطرح شده است. این مقاله بر آن است که با نگاهی انتقادی این پدیده را واکاوی کند، و ضمن نقد و بررسی آن، در چهارچوب مطالعهای پیمایشی، به تعیین میزان گرایش به این مکتب در میان دانشجویان دختر مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی استان یزد بپردازد. نتایج تحقیق نشان میدهد که دانشجویان دختر مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی یزد از میان ابعاد چهارگانه فمینیسم اسلامی به بعد «تساوی و تشابه حقوق زن و مرد» گرایش دارند و دیدگاه آنان در خصوص سه بعد دیگر منفی است. همچنین، از میان شاخصهای فرعی فمینیسم اسلامی، شاخص فرعی «مشارکت یکسان زن و مرد در تربیت فرزندان» با رتبه میانگین ۷۴/۵۷۴ بیشترین میزان شدت را دارد و شاخص فرعی «مناسب و کافینبودن فرصتهای موجود در جامعه برای زنان» با رتبه میانگین ۴۴/۳۸۳ کمترین میزان شدت در میان دانشجویان مذکور است.
- ۹۴/۰۸/۲۳